A jó törköly

2009. szeptember 16. KATEGÓRIA: Kultusz, Pálinkapercek

Kinyomtatom     Továbbküldöm

szőlőAhol sok szőlővel foglalkoznak, ott mindig található pálinkának való törköly. Így van ez a Hilltop Neszmély Zrt.-nél is, ahol az évi 10 millió palacknyi bor elkészítése során ugyancsak bőven akad a szőlő préselése során visszamaradt bogyóhéj, bogyóhús és mag – azaz igazi pálinkaalap. És mivel borpincéik mellett egy 100 éves, kisüsti technológiával felszerelt pálinkafőzde birtokosai is egyben, ahol ráadásul egy mindent tudó pálinkamester serénykedik – így minden adott a jó törkölypálinka elkészítéséhez.

 

7 éve készül Neszmélyen pálinka, a termelés és az eladás mennyisége szinte elenyésző a borforgalmazáshoz képest, hiszen mindössze 8–10 ezer palacknyit értékesítenek – és kizárólag törkölyt. A pálinkakészítést és -forgalmazást a cég vezetői hosszú távú befektetésként kezelik, mivel megítélésük szerint ma Magyarországon a pálinkafogyasztás kultúrája nagyjából ott tart, ahol a bor 15 évvel ezelőtt.

 

Tény, egyre divatosabb a fiatalok körében az igazán jó technológiával készült és tökéletes hőfokon felszolgált pálinka, azonban még korántsem olyan széles ez a fogyasztói réteg, hogy az egyre nagyobb számban megnyíló és működő pálinkafőzdéket rendre eltartsa – vélekedik a kérdésről Popovits Dávid, a Hilltop Neszmély Zrt. kereskedelmi igazgatója. A marketing még mindig finoman szólva sem elégséges, teszi hozzá, sokkal több pénzt kellene a cégeknek erre a területre fordítaniuk, ahogy teszik például Olaszországban a grappával – amely immár világhírű termék, pedig semmivel sem jobb a hazai topminőségű pálinkánál.

 

A pálinka igazi magyar szájíz szerint készült ital, olyan hungaricum, amelyet a külföldi fogyasztó nem ismer, nem ért, és nem is nagyon keresné, ha megkóstolhatná, mert számára idegen világ. Idehaza azonban hihetetlenül gyorsan fejlődik e téren a piac, és ha szerencsénk van, fogalmaz a szakember, sokkal hamarabb elérhetjük azt a színvonalat, azt a keresletet, amelyet borral 15 év leforgása alatt sikerült a hazai piacon. Ehhez egyébként minden adott, ugyanakkor égetően szükség lenne a pálinkamarketing színvonalának emelésére, illetve ezzel egy időben a jövedéki adóterhek és kötelezettségek mérséklésére, megkönnyítésére. De mivel Magyarországon élünk, talán nem szokatlan a következő megállapítás: annyira megnehezítik idehaza a (kis)termelők munkáját, termékeik versenyképességét, hogy gyakorlatilag ellehetetlenítik számukra a piacra jutást.

 

borászatJoggal vetődik fel a kérdés: vajon érdemes-e egy kisebb vagy nagyobb bortermelőnek, -forgalmazónak mindezek fényében a pálinkapiacot megcéloznia, vagy jobb, ha manapság „kihagyja” ezt a területet? A neszmélyiek szerint, akik hangsúlyozzák, hogy ők „csupán” a borkészítés melléktermékét használják fel, befektetniük a borászoknak nem érdemes, legalábbis abban az esetben, ha csak a törkölyt kívánják lepárolni. A bérfőzetés lehet jó alternatíva, ahogy élnek is ezzel jó páran, például Bock József, Gere Attila vagy a Pannonhalmi Apátsági Pincészet. Az igény – legalábbis idehaza – bővült. Ez abból is látható, hogy a nagyáruházak, hipermarketek idén számottevően szélesítették szortimentjüket. És mit hoz a jövő? Ma még nem tudható, azonban Neszmélyen úgy vélik, további bővülés nem várható.

 

Forrás: Vendég & Hotel
 

A Hilltop kiváló minőségű törkölypálinkáit megveheti a webshop-ban!


Kapcsolódó cikkek:

Szóljon hozzá Ön is!

Érdekesnek találta cikkünket? Írja meg véleményét, kíváncsiak vagyunk rá!